Problem ve Problem Çözme:

Problem kavramıyla ilgili verilen bir tanım şöyledir.
Problem zor ya da sonucu belirsiz bir sorudur. Çözümü bir araştırma veya
tartışma gerektirir. Kişi çözümü bulma konusunda hazırlıksız fakat isteklidir
(2)
Bu tanım problemin üç temel özelliğini ortaya koymaktadır. Bunlar (1)
Problemin karşılaşan kişi için bir güçlük olduğu, (2) kişinin onu çözmeye
ihtiyaç duyduğu ve (3) kişinin bu problemle daha önce karşılaşmamış olduğu,
çözümle ilgili bir hazırlığının bulunmadığıdır. Bu özellikle problem kavramıyla
ilgili bazı sınırlamalar getirmektedir. Bunlar, bir kez karşılaşılıp
çözüldükten sonra aynı durumun problem olmadığı, bazı kişiler için problem olan
bir durumun diğer bazılarına göre olmadığı, çözümün aniden ortaya çıkmadığı ve
bir çaba gerektirdiğidir.
Problem çözme ise problem kavramına bağlı olarak “Ne yapılacağının
bilinmediği durumlarda yapılacak olanı bilmektir” şeklinde
tanımlanabilir. Bir problemle karşılaşıldığı zaman onun anlaşılması çok
önemlidir. Birey anlayamadığı bir problem için, çözüm öneremez, herhangi bir
strateji tespit edip bunu uygulamaya koyamaz. Bu açıklamalara göre problem
çözme süreci; “Net olarak tasarlanan fakat hemen ulaşılamayan bir hedefe varmak
için kontrollü etkinliklerle araştırma yapmadır” şeklinde açıklanabilir.
Problem Çözme Ve Önemi

Problemlerin Sınıflandırılması
Problemlerin değişik yaklaşımlarla sınıflandırılmaları yapılabilir.
Öğretimindeki amaçlar esas alınarak problemler iki sınıfa ayrılabilir. Rutin ve
rutin olmayan problemler.
Rutin (Dört
İşlem) Problemler

Rutin Olmayan (Gerçek) Problemler

Matematik, fizik ve diğer bazı derslerde üzerinde çalışılan formüllerin ve
genellemelerin her biri de bir gerçek hayat problemi olarak ele alınabilir.
1’den itibaren n tane tek sayının toplamı
dir. Üçgenin
alanı
dir. Çağdaş bir öğretim, bu genellemelerin veya
formüllerin problem çözme yaklaşımı ile ele alınmasını ve öğrencilere
buldurulmasını gerektirir. Rutin olmayan problemleri çözmeyi öğrenen öğrenciler
sayısal ilişkileri ve sistematik yapılan görme bakımından gelişirler.
Verilerden hareket ederek verilmeyen ya da bilinmeyen kısımlar hakkında tasarım
ve kestirimde bulunabilirler.


Rutin olmayan problemlerin, çözümlerinin amacı ise problem çözmenin
mantığını ve doğasını kavrama, bir problemle karşılaşıldığında uygun stratejiyi
seçme, kullanma ve sonuçları yorumlama yeteneklerini geliştirmektir. Bu amaç problem
çözme öğretiminin en temel amacıdır.
İnsan ve toplum hayatında, ne zaman ne tür güçlüklerle karşılaşılacağı ya
da ne tür ihtiyaçların doğacağı önceden bilinmediği için, çağdaş eğitim kendi
kendine güçlüklerin üstesinden gelebilen insanı yetiştirmeyi hedeflemektedir.
Bu bakımdan problem çözme öğretimi önemlidir. Eğitim öğretim faaliyetlerinde
problem çözme sadece bir matematik konusu olarak ele alınıp sonra
terkedilmemeli, bütün eğitimin odak noktası olmasıdır. Yani öğretimde problem
çözme yaklaşımı, en temel yaklaşım olarak benimsenmelidir.
Hayatta karşılaşılan bir problemin çözümü aşağıdaki döngüye uygun olarak
gerçekleşir. Önce problemin matematik ifadesi elde edilmekte daha sonra
problemin matematiksel çözümü yapılmakta son olarak bu çözüm gerçek hayat için
yorumlanmaktadır.
![]() |
Her gerçek hayat problemi için bu döngü geçerlidir. Bu döngü basit bir
problem üzerinde şöyle açıklanabilir (4).
* Gerçek hayat problemi: Öğrenciler pikniğe gidecek. Nasıl?
* Problemin matematiksel anlatımı: Okulun
öğrencisi ve
kişi
taşıyabilecek bir aracı var. Kaç sefer yapmalıdır?


* Matematik problemin çözümü 

* Gerçek hayat probleminin çözümü: Araç
sefer
yapmalıdır.

Problem Çözme Öğretiminin Amaçları

Özel Amaçlar
Özel amaçlar
işlem becerisini geliştirme, sayı ve
şekillerle uğraşmaya alışma, veri toplama ve tasnif etme, problem metnine uygun
şekil ve şema çizme, düşünceleri matematik diliyle anlatma, yazılı ve görsel
yayınlarda kullanılan matematik ifadeleri anlamadır. Özellikle, sıradan ( dört
işlem ) problemlerin nasıl çözüldüğünün öğretilmesi özel amaçlara hizmet eder.
Genel Amaçlar
Problem çözme
öğretiminin genel amacı, problem çözme yeteneğini geliştirmektir. Problem çözme
yeteneği, bir problemle karşılaşıldığında onun doğasını kavrama ve problemi
anlama, çözümü için uygun stratejiyi seçme, bu stratejiyi kullanma ve sonuçları
yorumlama yeteneklerini kapsar. Problem çözme yeteneği gelişen insan
çevresindeki olayları açıklamak için problem çözme yaklaşımı ile davranmayı
alışkanlık haline getirir.
Problem Çözme Süreci

Sıradan ve sıradışı
problemlerin çözümleri konusunda en çok kabul gören süreç George Polya
tarafından verilen dört aşamalı bir süreçtir.
1.
Problemin
anlaşılması
2.
Çözümle
ilgili stratejinin seçilmesi
3.
Seçilen
stratejinin uygulanması
4.
Çözümün
tartışılması
Bu basamakların
bilinmesi; birinci basamakta ne istediğinin bilinmesi, ikinci basamakta hangi
stratejinin seçileceği yine çözen kişiye kaldığı için; problem çözmeyi
sağlamaz. Ancak bu dört basamağa uygun çalışma biçimi çözümü kolaylaştırır.
Bu basamaklar ve bu
basamakların kapsamındaki başlıca etkinlikler şunlardır
1) Problemin Anlaşılması
Bu basamakta
cevaplanacak iki temel soru vardır
1.
Veriler
nelerdir, koşullar nelerdir?
2.
Bilinmeyen
nedir?
Eğer öğrenci bu iki
soruya tam olarak cevap verebiliyorsa problemi anlamış demektir. Problemi
anlamanın başka göstergeleri de vardır.
1.
Öğrenci
problemi anlamına uygun vurguyla okuyabiliyor mu?
2.
Problemde
eksik ya da fazla bilgi varsa bunları biliyor mu?
3.
Problemden
ne tür bilgiler elde edileceğini görebiliyor mu?
4.
Problemdeki
olaylara ve ilişkilere uygun şekil ya da diyagram çizebiliyor mu?
5.
Problemi
kısımlara ( alt problemlere ) ayırabiliyor mu?
2) Çözümle İlgili Stratejinin Seçilmesi
Buradaki soruların
problemin anlaşılması ile çok yakından ilişkili olduğu açıktır. Çünkü uygun
stratejinin seçilmesi anlamaya ve stratejileri tanımaya bağlıdır. Bir problemin
çözümünde bazen bir, bazen birkaç birlikte kullanılır. Bazen de aynı problemin
çözümüne farklı stratejiler uygun düşebilir. Bu stratejilerin başlıcaları
şunlardır:
1.
Sistematik
liste yapma
2.
Tahmin ve
kontrol
3.
Diyagram
çizme
4.
Bağıntı
bulma
5.
Açık
önerme yazma
6.
Tahmin
etme
7.
Benzer
problemlerin çözümünden faydalanma
8.
Geriye
doğru çalışma
9.
Tablo
yapma
10.
Muhakeme
etme
3) Seçilen Stratejinin Uygulanması
Seçilen stratejinin kullanılması
ile problem adım adım çözülmeye çalışılır. Çözülmez ise problemin bir ve ya
ikinci adımına dönülerek bu stratejide ısrar edilir. Yine çözülmez ise strateji
değiştirilir. Aritmetik işlemlerin yapılması da bu safhada yer alır.
4) Çözümün Tartışılması
Çözümün tartışılması
ve ya değerlendirilmesi çoğu kimse tarafından sadece “sonuçların doğruluğunun
kontrolü” olarak anlaşılmaktadır. Oysa bu safha daha geniş bir anlama sahiptir
ve problem çözme yeteneğinin geliştirilmesi ile ilgili birçok etkinlik içerir.
Bu safhalarının temel
eylemleri şunlardır.
1.
Sonuçların
doğruluğunu ve uygunluğunu kontrol et
2.
Problemi
varsa başka yollardan çöz
3.
Problemin
değişik şekillerini ifade et ve bu durumun nasıl olacağını düşün.
Dört İşlem Problemlerinin Çözümünün
Öğretimi

1.Verilenleri Ve İsteneni Yazma
Verilen ve isteneni
yazma problem metninde verilen ve istenen bilgileri bilgi kaybına yer
vermeksizin kısaca yazmaktır. Öğrencilerin anlamada güçlük çektikleri kavram ve
deyimler de bu safhada açıklanmalıdır.
Örnek: Bir satıcının tanesini
kuruştan aldığı
yumurtadan
tanesi kırıldı.
Kalanların tanesini
kuruştan sattı.
Bu satıştan kar mı zarar mı etmiştir? Kar ya da zarar ne kadardır?




Verilenler İstenen
|
|
Alınan yumurta: 115
Yumurta alış fiyatı:6 kuruş Kırılan yumurta:12 tane Yumurta satış fiyatı:8 kuruş |
Kar ya da zarar kaç lira
|
2.Probleme Uygun Şekil Ve Şema Çizme
İlkokulda çocuklara
bir probleme şekille nasıl gösterileceği öğretilmelidir. Somut işlemler dönemindeki
çocuklar x, y gibi soyut işaretler kullanamazlar. Ancak bilinmeyeni temsil eden
şekiller kullanmak onların problemi anlamasını kolaylaştırır.
Örnek: “Gizemin parası, Can’ın parasının
katı, Onurun
parası Gizemin parasının
katından
lira fazladır.
Üçünün paraları toplamı 85 lira olduğuna göre her birinin parası kaç liradır?












3.Yapılacak İşlemlerin
Kararlaştırılması Ve Matematik Cümlenin Yazılması
Bu beceri, problemleri
çözerken kullanılır. Geliştirilmesi için problem öğrencilere cümle cümle
okunur. Çocuklar dinledikleri cümlelerdeki ilişkilere göre adım adım matematik
cümleyi yazarlar.
Örnek: Ali’nin renkli kalemleri vardı;
renkli kalemde
ben verdim, böylece
kalemi oldu.
Acaba başlangıçta Ali’nin kaç kalemi vardı?


Adımlar
|
Cümle
|
Matematik anlatım
|
1
2
3
|
Ali’nin kalemleri var.
5 kalem de ben verdim
11 kalemi oldu
|
[]
[]+5
[]+5=11
|
4.Sonuçların Tahmin Edilmesi
Problem çözme
becerisinin geliştirebilmesi için üzerinde durulması gereken bir husus da,
öğrencilere işlem sonuçlarını nasıl tahmin edeceklerinin öğretilmesidir.
Örnek: Pencere camı fiyatının en kestirme tahmini,
almak suretiyle, satın alınan camın
(yarım)
metrekare olduğunu, dolayısıyla fiyatının da
lira olacağına karar vermektir.



5.Problemin Çözümünün Tartışılması
Çözümün tartışılması
safhasında üç temel davranış vardır:
1.
Çözümün doğruluğunun
ve uygunluğunun anlaşılması,
2.
Problemin
varsa başka bir yolla çözülmesi
3.
Bu
problemde kazanılan bilgilerin bazı değişkenlerle ve ne tür problemlerin
çözümünde kullanılacağının kararlaştırılması. Yani çözümün
genelleştirilmesidir.
Örnek: Bir tüccar
Liraya aldığı
bir malı
karla sattı. Malın satış fiyatı kaç liradır?


Verilenler: Alış fiyatı:
kar
İstenenler: Satış fiyatı:?

İstenenler: Satış fiyatı:?
Çözüm:

Problem Kurma Çalışmaları

Örnek: Üç kardeşin banka hesaplarında toplam
paraları var. Birincinin parası iki
75 ikincininkinden
fazla, ikincininki üçüncününkinden
fazladır. Her birinin parasını bulunuz.




Çözüm için;
öğrencilerin hangi yolu kullanacaklarına bulmalarına yardımcı olmak amacıyla bu
problemdeki sayılar küçük ve yuvarlak seçilerek, “İki kardeşin kumbaralarından
çıkan paraların toplamı
lira olsun.
İkincisinin parası birincisinin parasından
lira fazlaysa
her birinin parasını bulunuz.” Şeklinde ifade edilir.


Zor Bilinen Problemler İçin Örnek
Çözümler
Hareket Problemleri
Soru: İki araç aynı şehirden
birlikte yola çıkıyorlar. Birincisi hızı saatte 85 km diğerinin ki 50 km’dir.
Kaç saat sonra aralarındaki fark 245 km olur?



Bu problemde
değişmeyen değer bir saatteki hız farkıdır. Bu araçların araları, birinci saat
sonunda
açılmış olur.
’lik fark için
saat süre gereklidir.



Karışım Problemleri
Soru: 
suya
saf alkol karıştırılıyor. Karışım alkol oranı nedir?




Karışımın
’i. Şimdi bakalım ki,
alkol içinde bu
’lik parçalardan kaç tane var?





Ortak İş Görme Problemleri
Soru: İki işçi birlikte bir işi 2 günde tamamlıyorlar. Birincisi yalnız başına 3
günde tamamlayacağına göre, diğeri aynı işi yalnız başına kaç günde tamamlar?
Cevap: 6 gün.
Şekli çizerken şekli 2 ile 3’ün ortak katı olan 6 birimlik almak işlemlerin
anlaşılmasını kolaylaştırmaktadır.
Kat İlişkisine Yer Veren Problemler
Bu tür problemler
oldukça yaygındır ve problem cümlelerinde biri diğerinin 3 katı, biri
diğerinden 5 fazla, 3 katından 5 fazla gibi cümleler bulunur.
Soru: İki kardeşin yaşları toplamı 15’tir. Büyüğünün yaşı küçüğünün yaşından 7
fazla olduğuna göre her birinin yaşını bulunuz.
Cevap: Küçük kardeşin yaşı 15
Büyük kardeşin yaşı 7
15 sayısı küçük
kardeşin yaşından 2 tane ve ayrıca 7 yaştan meydana gelmiştir. O halde 15’ten
7’yi çıkarıp elde edileni 2’ye bölersek küçük kardeşin yaşı bulunur.
,
küçük kardeşin yaşı



Tek Çeşide Dönüştürme Problemleri
Soru: Tavuk ve tavşanların yer aldığı bir kümeste toplam 114 ayak ve 43 baş
vardır hayvanların kaç tanesi tavuktur?
Sıra Dışı (Rutin Olmayan)
Problemlerin Çözümü
Sıra dışı problemlerin
çözüm süreci Polya’nın verdiği 4 aşamanın tam bir uygulamasıdır. Sıra dışı
problemlerin konuları gerçek hayata ister uysun ister uymasın onlar gerçek
hayattaki olayların birer benzeridirler.
1.Sistematik Liste Yapma
Bazı problemlerin
çözümü, bir işle ilgili olan bütün hallerin bilinmesini gerektirir. Böyle
durumlarda dikkatli seçilmiş bir sırayla liste yapmak çözümü kolaylaştırır.
§ Problemin
Anlaşılması: Atış levhasındaki
puanlar biliniyor. Bir kişi arka arkaya 5, 5, 5 veya 10, 5, 1 gibi bir puan
serisi elde edecektir. Problemde kaç değişik toplam puandan birisini
alabileceği sorulmaktadır.
§ Stratejinin
Seçimi: Liste yapma, atış
yapan en az 3
en çok 30
puan alır. Yapılacak liste bu aralıkta alınabilecek
tüm puanları göstermektedir. Üçü de aynı olan, ikisi aynı olan üçü de farklı
olan atışlar şeklinde bir liste yapılabilir.


Çözüm:
Atış
|
Atış
|
Atış
|
Toplam Puan
|
10
|
10
|
10
|
30
|
5
|
5
|
5
|
15
|
1
|
1
|
1
|
3
|
10
|
10
|
5
|
25
|
10
|
10
|
1
|
21
|
5
|
5
|
10
|
20
|
5
|
5
|
1
|
11
|
1
|
1
|
10
|
12
|
1
|
1
|
5
|
7
|
10
|
5
|
1
|
16
|
§ Çözümün
Değerlendirilmesi: Böyle bir
problemin çözümünde en önemli nokta sıralamaya nereden başlanacağını iyi
kestirmektir. Her sütunda yer alan sayı türlerinin aynı olduğuna dikkat ediniz.
Eğer dördüncü bir puan söz konusu olsaydı kaç satırlı bir liste oluşurdu?
1 sayısını da içine alan bir daire çiziniz ve dışına sıfır (0) yazınız. Bu
durumda asıl problemin çözümü basıl yapılır?
Üçü de aynı olan atışlar içine 0, 0, 0 da girer değil mi?
2.Tahmin ve Kontrol Stratejisi
Bu stratejide verilen
problemin cevabı tahmin edilir ve tahmin edilen cevabın doğru olup olmadığı
araştırılır. Tahmin edilen cevap çözüm ise problem çözülmüş olur. Değilse bu
tahminden yararlanılarak cevaba daha yakın bir tahmin yapılır. Bu yöntem takip
edilerek doğru cevaba ulaşıncaya kadar tahmin ve kontrole devam edilir. Yani bu
stratejinin gereği olarak yapılan ve değiştirilen tahminler rasgele değildir.
Problem: Bir öğrenci 1 ve 2 puanlık soruların sorulduğu bir sınavda 56 soruya doğru
cevap vermiş ve 78 puan almıştır. Bu öğrenci kaç tane 1 puanlık soruya doğru
cevaplamıştır.
§ Problemin
anlaşılması: 1 ve 2 puanlık
soru sayıları 56’dan küçüktür.
§
Uygun stratejinin seçilmesi: Tahmin ve kontrol birini yuvarlak sayı seçmek
ve işlem sonuçlarına göre tahminler yapmak suretiyle sonuca ulaşılabilir.
§
Çözümün değerlendirilmesi: Eğer öğrenci 88 puan almış olsaydı, kaç tane 1
puanlık soru çözmüş olurdu?
3.Diyagram Çizme
Bir resmin binlerce
kelimeye bedel olduğu öteden beri söylenir. Geometri problemlerinde konuya
ilişkin şeklin çizimi çözümü görmeyi kolaylaştırır. Geometrik olmayan
problemlerde de temsili şemalar aynı yararı sağlar. Veriler arasındaki
ilişkileri görmek için çizilen bu şemalara diyagram adı verilmektedir.
Problem: 20 kişinin katıldığı bir toplantıda herkes birbiriyle el sıkışıyor. Kaç el
sıkışması olur?
§ Problemin
anlaşılması: Salona ilk giren,
kimseyle el sıkışmayacak, ikinci giren ilk girenle, üçüncü giren, ilk iki
kişiyle el sıkışacak. Böylece 20 kişi 19 kişiyle el sıkışacak. El sıkışma
işlemi tamamlandığında kaç el sıkışma işlemi olduğunu sorulmaktadır.
§ Stratejinin
seçilmesi: Diyagram çizme. İki
kişinin el sıkışması, onları bağlayan bir doğru parçası ile gösterilir. 2, 3,
4, 5 kişinin durumunu gösterelim Bu çizimden, 20 kişi hatta n kişi için bir
model bulmaya çalışalım
Çözüm:




2 kişi 3 kişi 4 kişi 5
kişi
Kişi Sayısı
|
El Sıkışma Sayısı
|
1
|
![]() |
2
|
![]() |
3
|
![]() |
4
|
![]() |
5
|
![]() |
.
|
.
|
.
|
.
|
20
|
![]() |
El sıkışma sayılarının
0, 1, 3, 6, 10… şeklinde 1, 2, 3, 4 gibi farklarla büyüyen bir dizi olduğu
görülüyor. 20.elemanda bu terim 190 olur.
§ Çözümün
Değerlendirilmesi: 10. Kişiden
sonra kaç el sıkışması olur?
Yukarıdaki problemde
el sıkışma sayıları n inci kişi için n-1 e kadar sayıların toplamından
oluşuyor. Dolayısıyla çözüm 20 kişi için
şeklinde de elde edilebilir. Bu bağıntıyı kullanarak
100 kişinin kaç el sıkışması yapabileceğini buluruz.

4.Bağıntıyı Bulma (İlişki Arama)
Bazı problemlerin özel
çözümleri sıralandığında, bunların aritmetik, geometrik veya türeyiş kuralı
daha değişik olan bir dizi oluşturduğu görülür. Bu tür problemlerin çözümüne
ulaşmak için dizinin terimlerinin hangi kurala göre türediğinin farkına varmak
çözümü sağlar. Bunun için özel, sıralı küçük değerlerin incelenmesi ve türeyiş
kuralının keşfedilmesi gerekir.
§ Problemin
anlaşılması: Her iki sayma
sayısının birisi tek olduğundan 75 tane tek sayı vardır.
İşleminin sonucu istenmektedir.

§ Stratejinin
seçimi: Bu toplam doğrudan
yapılabilir, ancak bu türlü çok zaman alır. Daha küçük sayıdaki tek sayıların
toplamına bakarak bir ilişki bulalım.
Çözüm:

5.Açık Önerme Yazma ( Eşitlik veya
Eşitsizlik)
Açık önerme; içindeki
bilinmeyenlerin aldığı değerlere göre, doğru veya yanlışlığı kesinleşen
cebirsel ifadelere denmektedir.



Aritmetik ve Cebir
problemlerinin birçoğu, bilinmeyen bir sayının bulunmasını ister. Böyle
durumlarda; bilinmeyeni “ x “ gibi bir harfle gösterip, Matematik ifadeyi
yazmak ve oluşan eşitliği veya eşitsizliği çözmek gerekir. Bilinmeyen yerine
değerler konarak çözüm bulunabilir. Ancak bazen denenmesi gereken değer o kadar
çok olur ki denemeyle başa çıkılamayabilir. Bu durumda, genel bir çözüm yoluna
ihtiyaç duyulur. Bazen de problem bir genellemeyle ilgili olur ve örneklerin
denenmesi çözüm için yeterli olmaz.

Problem: Bir bisikletli, bir yolu 16 km hızla gidiyor ve aynı yolu 20 km hızla
dönüyor. Dönüş süresi 4 saat olduğuna göre, bisikletli gidiş için kaç saat
harcamıştır.
§ Problemin
anlaşılması:
16
km/s



Problemde, giderken ve
dönerken aynı yol alınmıştır. Gidiş süresi sorulmaktadır.
§ Stratejinin
seçilmesi: Gidiş süresini t
ile gösterelim. Gidiş ve dönüş yollarının aynı olduğunu düşünerek bir eşitlik (
denklem ) yazmak mümkündür.
Çözüm:
Giderken alınan yol: 

Dönerken alınan yol: 


6.Tahmin Etme
Bazen bir problemin tam
çözümü yerine tahmini çözümü de yeterli olur. Böyle durumlarda problemle ilgili
veriler bazen en yakın yuvarlak sayıya, bazen de alt ya da üstteki yuvarlak
sayılara yuvarlanarak işlem yapılır. Yuvarlakla sayılara işlemler çoğu kez
zihinden yapılır. Yuvarlak sayılarla işlemler çoğu kez zihinden yapılır. Bu
şekliyle sağlıklı bir tahmin yapmak problemi çözmek için yeterlidir.
Problem:
büyüklüğünde arsaya ihtiyacı olan bir adamın baktığı
arazilerden biri dikdörtgen şeklindedir ve abatları
’dir. Bu arsa aranan koşullara uygun mudur?


§ Problemin
anlaşılması: Arsa dikdörtgen
şeklindedir. Alanının
için yeterli olup olmadığı sorulmaktadır.

§
Stratejinin seçilmesi: Burada çarpma yapmak gerekmektedir. Ancak
tahmini işlem öncelikle karar vermek için yeterlidir.
Çözüm: 48 metreyi 50 metre, 97 metreyi de 100 metre
alacak olursak,
olur. Arsa yeterli değildir. Çünkü arazi
’nin altındadır.


7.Benzer Basit Problemlerin
Çözümünden Yararlanma
Bazı problemlerde
sayısal verilerin büyük olması problemdeki ilişkilerin görülmesini engeller. Bu
durum ondalık basamakların çok olması durumunda da söz konusudur. Böyle
durumlarda orijinal probleme benzer ve sayısal verileri küçük olan problemlerin
çözülmesi orijinal problemin nasıl çözüleceği hakkında bir fikir verir.
Problem: Meryem, 64 küçük küpten oluşan büyük küpe sahiptir. Bu küpün bütün dış
yüzleri boyalıdır. Böylece küçük küplerin bir kısmının 3, bir kısmının 2, bir
kısmının 1 yüzü boyalıdır, bir kısmının da hiçbir yüzü boyalı değildir.
Meryem’in küplerinin kaç tanesinin 3, kaç tanesinin 2, kaç tanesinin 1 yüzü
boyalıdır ve kaç tanesinin hiçbir yüzü boyalı değildir?
§ Problemin
anlaşılması: Bir boyutunda 4
küçük küp olan bir büyük
küp var. 3 yüzü, 2 yüzü, 1 yüzü ve 0 yüzü boyalı küçük
küp sayısı soruluyor.

§ Stratejinin
seçilmesi: Benzer basit
problemlerin çözümünden yararlanma yoluna gidilebilir. Önce bir kenarında 2,
yani 8 küçük küp; sonra bir kenarı 3, yani 27 küçük küpten oluşan küplerin
boyanma durumunu inceleyelim.
Çözüm:
Küçük Küp Sayısı
|
3 Yüzü Boyalı
|
2 Yüzü Boyalı
|
1 Yüzü Boyalı
|
Boyasız
|
8
|
8
|
-
|
-
|
-
|
27
|
8
|
12
|
6
|
1
|
64
|
8
|
24
|
24
|
8
|
125
|
8
|
36
|
54
|
27
|
Bu tablodan üç yüzü
boyalıların her zaman 8 (köşe sayısı) olduğu, 2 yüzü boyalıların kenar sayısı
ile (12),(n-2)’ nin çarpımı, bir yüzün boyalıların yüz sayısı ( 6 ) ile
’nin çarpımı ve en nnihayet boyasızların
tane olduğu görülüyor.


8.Geriye Doğru Çalışma
Bazı problemlerde
başlangıç bilgileri verilir, sonuç bilgileri istenir, bazılarında ise sonuç
bilgileri verilir, başlangıç bilgileri istenir.
“5’in 3 fazlasının 7
katı kaç eder?” başlangıç bilgilerini verilen, “Hangi sayının 3 fazlasının 7
katı 56 eder? “ sonuç bilgileri verilen probleme örnektir. Bu ikinci tip
problem işlemlerin terslerinin sondan başa doğru yapılarak çözülür. Bundan
ötürü bu çalışma biçimine geriye dönük çalışma denir.
Problem: Bir lokantada yemek yiyen müşterilere, hesap ödeme sırasında, lokanta
sahibi “ Kasaya bak, ne kadar para varsa kendin de o kadar koy, 2 lira al ve
çık. “ diyor. Dördüncü müşteri kasaya baktığında para olmadığını görüyor.
Müşterilerden önce kasada kaç lira vardı?
§ Problemin
anlaşılması: Kasada bir miktar
para vardı. Müşteriler kasadaki para kadar para koydu ve 2 lira aldılar. 3.
Kişi 2 lirayı alınca kasada para kalmadı. O halde para 3. Müşterinin 2 lira
almasıyla bitmiştir.
§ Strateji: Geriye doğru çalışma
Çözüm: 3 kişinin aldığı 2 lirayı kasaya koyarak başlayalım. 3. Müşteri; kasada 0
lira, son aldığı 2 lirayı ekliyor.
. Bu 2 lira nasıl olmuştu? Kasaya bakmış, mevcut para
kadar para koymuştu. Yani, kasadaki parayı 2 ile katlamıştı (çarpmıştı).
Öyleyse 2’ye bölelim. 2 lira kasada
lira (kasada 1 lira)


2.müşteri;
kasaada
(kasada 1,5 lira)


1. müşteri;
kasada
(kasada 1,75)


Kasada 1,75 lira para
vardı.
9.Tablo Yapma
Bazı problemlerin
verileri ya da çözüm sırasında elde edilen bilgileri bir tablo halinde
düzenlemek, veriler ya da elde edilen bilgiler arasındaki ilişkilerin
görülebilmesini kolaylaştırır. Böylece sonuçların elde edilmesinde kullanılan
kural bulunur ve problem çözülür. Özellikle, bir çok Matematik kural ya da
genellemenin iç içe yer aldığı durumları açıklayabilmek, bu kuralların her
birini görmek ve devamını tahmin edebilmek için uygun bir stratejidir.
Problem: Dikdörtgen biçimindeki bir bilardo masasının yalnızca üç köşesinde delik
vardır. Diğer köşeden bir bilardo topu, masa kenarına
açıyla atılır. Top, herhangi bir kenara çarptığında
yine
’lik açıyla seker.


Problemin anlaşılması:
Aşağıda iki örnek
verilmiştir.

3x5’lik dikdörtgen 7 doğrusal hareket

4x6’lık dikdörtgen doğrusal hareket
Bunlar ve benzeri
durumlarda kaç doğrusal hareket olacağı soruluyor?
Strateji: Tablo yapma
Yukarıda incelenen iki
örnek; boyutlarla doğrusal hareket arasındaki ilişkiyi görmek için yeterli
değildir.
Boyutlardan birini
sabit tutup, diğerini değiştirerek (2x1, 2x2,2x3,…,2x10, … gibi) elde edilecek
olan özel örnekleri incelemenin yararı olabilir. Sonra diğer boyutu da
değiştirmek gerekeceğinden bir tablo yapmak ve sonuçları bu tablo yardımı ile
birlikte incelemek gerekir.
Çözüm:
Birinci
Boyut
|
İkinci Boyut
|
|||||||
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
|
1
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
|
2
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
|
3
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
|
4
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
|
5
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
|
6
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
|
7
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
Tabloda, her bir satırın ve sütunun nasıl devam edeceği görülüyor. Ayrıca,
tablo birinci köşegene göre simetriktir.
Çapraz sıralar incelendiğinde;
4, 4, 4, 4
6, 6, 6, 6, 6, 6
10, 10, 10, 10, …
Şeklinde devam eden sıraların toplamları asal sayı olan boyutlarda
(1+6,2+5, … gibi) ilgili olduğu ve bu toplamın 1 eksiği kadar hareket
getirdikleri görülüyor.
Şimdi diğer değerleri de göz önüne
alacak olursak, tüm tablo için; eğer köşegenler a, b ise, doğrusal hareket
sayısı:

10.Muhakeme Etme
Muhakeme etme aslında
tüm problem çözme stratejilerinin kullanıldığı yerde vardır. Bazı problemlerin
çözümünde ise muhakeme etme dışında bir strateji kullanmak mümkün değildir. Bu
stratejinin kullanımında “ Eğer … olsaydı, … olurdu.” Şeklinde cümleler
sıklıkla kullanılır. Ulaşılan sonuç değerlendirilir. Çözüme yaklaşma durumuna
göre, varsayım değiştirilir. Böyle devam ederek doğru sonuca ulaşılır. Cebirsel
teoremlerin ispatı da bu stratejiye uymaktadır. Örneğin; “ İkili bir çarpımın
çarpanlarından en az biri çift ise, bir ikili çarpım çifttir.” Teoremi, bu
strateji ile ispatlanabilir. Aşağıda, örnek çözüm verilmiştir.
Problem: Bir tepside bulanan hepsi de aynı görünümlü olan 9 pinpon topundan 8
tanesinin kütlesi aynı, birisinin kütlesi diğerlerinden 1 gr fazladır. Elimizde
bir kefeli terazi var fakat ağırlık takımı yok. Kütlesi fazla olanı kefeli
terazi ile en az kaç tartıda bula bilirsiniz?
§ Problemin
anlaşılması: 9 toptan yalnız
biri ağırdır ve görünümleri aynı olduğu için bu top fark edilememektedir.
§ Strateji: Muhakeme etme. Değişik gruplama tartma
denenecektir.
§ Çözüm: Topları 4, 4, 1 veya 3, 3, 3, şeklinde
gruplamak mümkündür. Önce;3, 3, 3, şeklinde gruplayıp iki grubu kefelere
koyalım. Eğer terazi dengede ise ağır top dışarıda kalan 3’lü içinde, dengede
değilse ağır taraftaki üçlü içindedir. Teraziyi bir kez kullanmakla ağır topun
içinde bulunduğu, üçlüyü belirlemiş olduk. Şimdi bu üçünden ikisini terazinin
kefelerine koyarız, dengede ise ağır olan dışarıdaki top, değilse ağır tartan
taraftaki toptur. Böylece iki tartı ile ağır topu seçmiş olduk.
Kaynakça
Baykul, P.
D. (200). İlkokulda Matematik Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
www.mathforum.com. (2014, 6 1). www.mathforum.com adresinden alındı
www.mathsolutions.com. (tarih yok). www.mathsolutions.com/index.cfm?page=wp9&crid=56
adresinden alındı
www.matsisfun.com. (2014, 5 30). www.matsisfun.com adresinden alındı
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder